Een B2B-webshop

Een B2C-webshop is een onlinewinkel die 24/7 open is en waar klanten dag en nacht hun favoriete winkels kunnen bezoeken en aankopen doen die ze dan meestal ook nog eens binnen de 24 uur in huis hebben.

Zou het niet leuk zijn moest je dat als B2B-verkoper ook kunnen bieden aan jouw klanten? Als je online een tv kunt bestellen, dan moet dat toch ook mogelijk zijn voor machineonderdelen? Een b2b groothandel webshop maken die tegemoet komt aan het online koopgedrag van jouw specifieke klant. Want je klanten gaan via het internet op zoek naar hun producten en vergelijken het ene product met het andere, het is dus belangrijk dat je producten goed te vinden zijn. Als je overweegt om een professionele webshop te laten bouwen voor je groothandel doe het dan met een professional zoals Propellor.eu.

Het verschil tussen een B2C en B2B-webshop

Misschien vraag je je af wat het verschil is tussen een webshop die gericht is op de consument van B2C en een webshop gericht op jouw klanten van B2B. En er zijn toch wel een aantal verschillen zoals je hier kunt zien:

  • De levering gebeurt aan organisaties i.p.v. consumenten.
  • De grootte van de omzet, het aantal afnemers en de orderwaarde.
  • De aankoopfrequentie, B2B-klanten hebben een regelmatiger koopgedrag die vaak voorspelbaarder is dan die van B2C-klanten.
  • De manier waarop je informatie doorgeeft en het verschil in behoeften. Bij B2C worden inkopen gedaan met emotie en soms impulsief. Bij B2B gebeurt dat veel rationeler, duurt het langer voordat er aangekocht wordt en verloopt alles gecompliceerder. De inkopers zijn zich meer bewust van hun aankoop, omdat ze technisch onderlegd zijn. Aankopen voor een B2B worden doordacht gemaakt, omdat ze risico met zich mee kunnen brengen.

Voordelen van een B2B-webshop

Een groot voordeel van een op B2B gerichte webshop is dat je je klanten op een heel eenvoudige manier kunt informeren. Gedaan met de papieren brochure en de telefonische bestellingen. Met een B2B-webshop kun je meer klanten aantrekken, je kunt je webshop inzetten voor gerichte marketing content. Een goede webshop die perfect aansluit op je ERP-systeem zorgt dat je order- en leveringsprocessen automatisch gaan waardoor de klanten een hogere tevredenheid hebben doordat de leveringskwaliteit erop verbetert. Met een B2B webshop die 24/7 online is, kan iedereen over de hele wereld bij jou bestellen zonder dat je extra verkopers in moet zetten. Hierdoor kun je besparen op personeelskosten. En het mooie is dat je door meer klanten aan te trekken meestal ook meer gaat verkopen.