Adverteren doe je zo
Als jij net een nieuw bedrijf hebt opgestart, ben je als beginnend ondernemer altijd op zoek naar manieren om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen én om deze te behouden. Voorheen gebeurde dit voornamelijk met advertenties in bijvoorbeeld de gouden gids, een poster op een paal of misschien een advertentie in de krant. Inmiddels heeft adverteren zich dusdanig ontwikkeld dat jij een compleet beeld hebt van je publiek en wat je kunt doen om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door hier van tevoren op in te spelen haal je nog meer klanten binnen, en juist de klanten waarvan je weet dat ze trouw zullen blijven. Dit komt doordat analyse makkelijker is gemaakt dan ooit, omdat het eerste moment van kennismaking met een bedrijf vaak op internet plaatsvindt. Je zoekt op internet naar een service of product en klikt een website aan. Een bedrijf zorgt natuurlijk dat ze dusdanig bekend zijn dat je ze als een van de eerste vindt op google, dat de website representeert wat ze zijn als bedrijf, maar ook weten ze wie hun website bezoekt en spelen ze in op wat die bezoekers willen.
Conversie optimalisatie
Wat bij internetmarketing en webanalyse een enorme rol speelt, is conversie optimalisatie. Dit is een systeem wat het percentage bezoekers kan verhogen wat zich ook daadwerkelijk omzet in klanten. Door conversie optimalisatie in te zetten op jouw website zorg je dat meer van de mensen die jouw website aanklikken en bezoeken ook daadwerkelijk worden omgezet in een klant of lead. Zo haal je het meeste uit het publiek wat je aantrekt. Hierin zijn verschillende dingen belangrijk: analyse, dus het verzamelen van data over de bezoekers die trekt en waar hun interesses liggen; hierop in spelen door deze analyse toe te passen op jouw website. Maar ook bijvoorbeeld kijken wat jouw huidige conversiepercentage is en hoe deze ontstaat, zodat je vanuit jezelf dingen kunt verbeteren onafhankelijk van het publiek wat je trekt.
UX design
Een handige tool in conversie optimalisatie is UX design: het optimaliseren van de user experience. Dat wil zeggen hoe bezoekers jouw website ervaren, hoe makkelijk deze is in gebruik, hoe snel men vindt waar ze naar zoeken en hoe makkelijk het proces is van het bestellen van iets of het vergaren van meer informatie om te zien of zij iets zouden willen bestellen. De informatie die je biedt moet compleet zijn, de juiste doorverwijzingen moeten staan waar die nodig zijn, enzovoort. Door het je klant zo makkelijk mogelijk te maken maak je het ook letterlijk makkelijker om klant te worden, wat voor jou weer voordeliger is!