DUOjob - voor flexibiliteit


Zoeken:
zoeken



Powered by Xanti CMS


Drs. Peter Rooze
 





Downloaden:
CV in verhaalvorm
CV chronologisch en projecten overzicht
Lijst van publicaties en media optreden





 


Ik ben in 1964 te Amsterdam geboren. Na afronding van mijn middelbare school (Montessori Lyceum) ben ik Politicologie in gaan studeren (1984 – 1990). Binnen het vak Bestuurskunde heb ik mij gespecialiseerd in Organisatiekunde en Informatica. Gedurende mijn studie raakte ik steeds meer geïnteresseerd in ontwikkeling van mensen in arbeidsorganisaties in relatie tot technologie.
 
De kloof tussen technologische ontwikkeling en organisatieontwikkeling heb ik – figuurlijk - geprobeerd te dichten door het oprichten van de Stichting STAIRS in 1991. De laatste jaren van mijn studie was ik werkzaam als consultant bij de adviesafdeling van de deBussy Ellerman (later Counterpart BV, tot 1992).
Hier maakte ik kennis met de begrippen ‘jobmarketing’ (arbeidsmarktcommunicatie) en organisatieverandering.
De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) gaf mij de mogelijkheid om als bestuurslid een onderzoek te doen naar de kwaliteit van personeelsinformatiesystemen. Deze ervaringen zijn verwerkt in 'Leidraad invoering en beoordeling personeelinformatiesystemen' (1991).
Tijdens dit onderzoek maakte ik kennis met Andries Bongers (IBM/ASAP) waarmee ik intensief samen werk bijvoorbeeld in de rol als lid van de Raad van advies van Freebeans BV. Freebeans BV is gespecialiseerd in flexibele arbeidsvoorwaarden.
 
Van 1992 tot 1994 ben werkzaam geweest bij Klerk’s Plastic Industrie BV in de functie van Manager P&O, waar ik de kans kreeg om een modern personeels– en organisatiebeleid te realiseren. Een voorbeeld hiervan was het normeren van het verzuimbeleid (bonus/malus): medewerkers kregen het verzuimpercentage en de verzuimnorm maandelijks te zien op de salarisstrook.
Parallel hieraan ontwikkelde ik een adviespraktijk gericht op eHRM (zo wordt dit vandaag de dag genoemd). Samen met René Groenland schreef ik het boekje ‘Personeelsinformatiesystemen’, een standaard voor automatisering van P&O-activiteiten.
 
In 1994 heb ik mij gevestigd als zelfstandig adviseur en interim manager (Peter Rooze Consultancy BV). Deze zelfstandigheid gaf mij de mogelijkheid om mijn eigen ideeën te realiseren en mijn competenties verder te ontwikkelen. Met name in het interim werk kon ik onafhankelijk en resultaatgericht werken (bijvoorbeeld KPN, Belastingdienst/ICT, PCM en UWV).
 
In 1999 heb ik het merk DUOjob gelanceerd. DUOjob staat voor effectief en productief werken in deeltijd. Dit als antwoord op veranderende arbeidsmarkt: vergrijzing en ontgroening, 1 1⁄2 verdienersmodel en gebrekkige work/life balance. Met behulp van een eigen methode en ‘tools’ (DUOjobdiagnosetool) zijn voor verschillende organisaties (bijvoorbeeld Veronica, SDB Groep, ’t Lange Land Ziekenhuis, Jan Breemen Instituut, diverse scholen in het primair onderwijs) deeltijd-functies geïmplementeerd.
 
Ook werden landelijke projecten uitgevoerd zoals ‘Duobanen voor directiefuncties in het Primair Onderwijs’ (25 duobanen) en DUOjobdiagnosetool voor medici (in samenwerking met de Orde, VnVA, KNMG en AMC).
Naast deze ‘sociale innovaties’ heb ik ook projecten op het gebied van een ‘work/life balance’ bedacht en uitgevoerd. Bijvoorbeeld het maken van de ‘barrièremeters (M/V)’ voor het in kaart brengen van knelpunten en oplossingen combineren van werk en zorgtaken (Project Breaking Barriers/Dagindeling ministerie van SZW).
 
Om onderzoek op het internet uit te voeren, analyses te maken en direct feedback te geven heb ik de HRtoolbox® ontwikkeld (2004). Met de HRtoolbox® kun je testen maken op het Internet en gegevens verzamelen voor het ondersteunen van beslissingen. De HRtoolbox® wordt o.a. gebruikt door USG People, Danthe, Lightfoot en KvPA.
Zelf maak ik gebruik van de HRtoolbox®  voor achterbanraadplegingen van ondernemingsraden en workshops die gericht zijn op het verbeteren van de samenwerking. Samen met de methode ‘appreciative inquiry’ (waarderend onderzoeken) is dit een ijzersterke combinatie.

Met behulp van waarderend onderzoeken heb ik bijvoorbeeld verschillende teams geholpen bij verbeteren van de samenwerking, bijvoorbeeld OR van de gemeente Bergen op Zoom, OR van ORBIS, coalitie van de gemeente Etten-Leur.
 
Met het project ‘de CAO van Syntens als Januskop (2006/7)’ heb ik vorm gegeven aan mijn ideeën over ‘flexibele arbeidsvoorwaarden’, employability en het gebruik maken van ‘design en marketing’ voor het presenteren van het bedrijf als sterk merk. Innoveren met Personeel® werd hiermee een feit.
 
Sinds 2007 vormt “Innoveren met Personeel” mijn belangrijkste speerpunt. Met behulp van een leergang, een praktijkboek (2de druk) en testen op internet help ik bij het vergroten van de inzetbaarheid en het verhogen van de vitaliteit. In deze leergang werk ik samen met verschillende specialisten. Tijdens hun workshops treed ik op als procesbegeleider.
 
Vanaf 2012 ben ik parttime actief als Business Developer betrokken bij HR-kiosk.nl (website over de arbeidsrelatie). Door me te bekwamen in SEO en oneline marketing zijn er gemiddeld 93.000 bezoekers per maand (december 2016) en gebruiken bedrijven zoals AFAS software BV HR-kiosk.nl om hun merk te versterken. HR-kiosk.nl is een ‘spin off’ van Freebeans BV. Regelmatig publiceer een column over een thema dat in het nieuws is.
 
Met Henk Kraaijenhof heb ik in 2014 de bestaande samenwerking uitgebreid met het programma ‘De kunst van het presteren’, ‘De High performance Lifestyle'. Met dit programma richten wij ons op professionals die hard willen werken en toch vitaal willen blijven.

Op dit ogenblik gaat mijn aandacht uit naar HR kiosk BV en een nieuwe business propositie betreffende e-health: geautomatiseerde anamnese (GA). De GA bestaat uit gezondheidsvragenlijsten die de basis vormen voor een expertsysteem. Hiermee kunnen zorgaanbieders grote efficiëntie- en effectiviteitverbetering realiseren tegen geringe kosten.
HR kiosk BV exploiteert www.hr-kiosk.nl de grootste vrij toegankelijke kennisbank over arbeid en wetgeving in Nederland. Meer dan 93.000 bezoekers per maand en 215.000 pageviews. Als manager Business Developent ben ik verantwoordelijk voor de (digitale) strategie, de commerciële ontwikkeling, de online marketing (analytics, social media/blogs, link building, SEO, usability, contentmanagement).
 
Om mijzelf scherp te houden en mijn intuïtie niet te verliezen ga ik regelmatig vissen aan zee. Het blijft een kunst om met een kunstvisje in een immense plaswater een zeebaars te verleiden.
Daarnaast ben ik – gediplomeerd – jeugdtrainer in Amsterdam- Nieuw West en secretaris van de VVE de Noordzijde (vereniging van bootbezitters in Amsterdam).
 
Meer informatie:
www.innoverenmetpersoneel.nl
www.hrtoolbox.nl
www.hrkiosk.nl
www.dekunstvanhetpresteren.nl


Print Print deze pagina  |  E-mail E-mail deze pagina  |  Inloggen